Marlie.reismee.nl

Chiang Mai, Koh Phi Phi en Krabi

Hallo allemaal.

Inmiddels heb ik de Thaise Baht ingewisseld voor de Malesisische Ringgit en heb ik mijn eerste dag in Maleisie doorgebracht. Ik zal het verhaal weer even oppakken waar ik was gebleven. Even terugbladeren in mijn dagboek want het is weer even geleden merk ik.

Zag dat ik mijn laatste verhaal had geeindigd met mijn plannen voor Chiang Mai. Die heb ik de eerste dag daar (3 september) even overhoop gegooit vanwege de regen die dag. In Chiang Mai is het regenseizoen aan de gang, van het ene op het andere moment kan het er dus hard regenen. Omdat Chiang Mai bekend staat om de goede kookcursussen heb ik deze op de eerste dag gedaan (toen het regende). Met een leuke groep reizigers en begeleiding bezoeken we deze dag als eerste een markt waar we uitleg krijgen over de Thaise keuken (de sauzen, de groenten en als belangrijkste de pepers en middelen om het eten zoeter te maken).

Iedereen krijgt een mandje met verse ingredienten en we keren hiermee terug naar de kookschool. Achtereenvolgens bereiden we aan verschillende tafels in groepen (afhankelijk van de gekozen gerechten zit je aan een tafel) de gerechten. Ik maak een Thaise kruidensoep, een rode curry, spring rolls, kip bassilicum en banaan in kokosmelk. Alles is zeer goed georganiseerd bij de kookschool: de benodigdheden staan constant klaar, tussendoor eten we de gerechten en daarna kunnen we zo verder met een schone wok (alles wordt in de wok bereid in Thailand ;) ). Omdat je steeds van groepje wisselt spreek je verschillende mensen en leert iedereen elkaar een beetje kennen. Erg gezellig.
Na de hele dag koken zit ik zo vol dat ik 's avonds niet meer hoef te eten. Ik heb nog wel met een Kylie (uit Nederland) afgesproken die ik uit Bangkok ken. Samen willen we de volgende dag een jungle trek doen in Chiang Mai en die boeken we 's avonds. Daarna op tijd naar bed want we worden vroeg opgehaald en het wordt een actieve dag morgen!

Op woensdag gaat het gebeuren. De jungletocht! Om 8 uur zitten we in een open taxi om anderhalf uur later in de bergen afgezet te worden. Toevallig is een Duits stel dat ik bij de kookcursus ontmoet heb vandaag ook van de partij. Verder zijn we met een Nederlandse vrouw, twee Engelsen, twee Fransen. Iedereen krijgt een pakketje van bamboebladeren voor de lunch en een stok voor het lopen. Het eerste gedeelte begint al meteen goed, een zware klim omhoog. Soms onbegaanbaar, dan moeten we even wachten tot de gids met een groot kapmes alles uit de weg ruimt. We hebben geluk dat het vandaag droog is want de steile klim is op zich al zwaar genoeg. Na een uur klimmen zijn we in de buurt van de grot waarvoor we eerst nog over zo'n 30 meter rotsen omhoog klimmen om vervolgens weer af te dalen de grot in. Na wat vleermuizen gezien te hebben gaan we de glibbere rotsen we omhoog en vervolgen we onze weg. De gids duikt onderweg steeds de jungle in om met ietst terug te komen dat hij heeft gezien. Zo eten we onderweg onbekende noten, blaadjes die smaken naar zure appel en een groente die wat weg heeft van een komkommer. Ook pakt hij gerust een slang op, verschillende insecten en laat hij ons een de inhoud van een bamboeboom zien, rubberbomen, groeiende pepers en planten die bij aanraken intrekken. We passeren watervallen en komen aan het eind ook langs een bergdorpje dat erg primitief leeft. We slaan er wat flessen water in en dalen rustig af. Bij elke stap moet je vandaag opletten waar je staat, iedereen maakt wel een paar uitglijders maar dat hoort ook bij een echte jungletrek. Ben blij dat Annelot vorig jaar goede wandelschoenen heeft aangeschaft want vandaag kon ik niet zonder (Bedankt Lot!). Vraag me nog steeds af hoe onze gids dit op flipflops deed. Al met al was het een zware dag maar aand het eind was je zo voldaan, echt geweldig.

's Avonds na een heerlijke douche ben ik nog even naar de Night bazaar geweest. Een avondmarkt met souvernirs en heerlijk eten voor een klein prijsje.

Donderdag is het olifantendag! Ik bezoek een sanctuary voor waar gewonde, gemartelde en jong verlaten olifanten worden opgevangen. De olifanten kunnen niet meer terugkeren naar het wild door de manier waarop ze zijn opgevoed. In de park kunnen ze wel vrij leven en worden ze niet langer misbruikt. We krijgen onderweg een film te zien waarin je ziet hoe olifanten soms mishandled worden en bekeerd behandeld worden om er geld aan te verdienen. Aangekomen bij het Nature Park zien we de olifanten al lopen in de mooie omgeving die het park biedt. We beginnen met het voeren van een jonge en een blinde oudere olifant. Dit duurt langer dan je denkt want olifnten eten blijkbaar tot wel 300 kilo per dag. Hele meloenen, trossen banenen , maiskolven en zoete stokken worden achter elkaar met de slurf aangepakt en naar binnen gewerkt. De blinde olifant moet je af en toe roepen en haar slurf aanraken zodat ze weet waar het voedsel vandaan komt. In de middag (na een lunch) gaan we de rivier in om de olifanten te wassen. Etende laten ze lekker natgooien met water. Het zonnetje schijnt en de olifanten koelen op deze manier goed af. Als ze er genoeg van hebben lopen ze de rivier uit en gooien ze zand over de natte huid. Een dikke laag bescherming tegen de warmte. Van achter uit het park wordt een familie olifanten opgehaald die na een wandeling door de rivier ook dichtbij komt. Deze familie is altijd samen en er zijn ook een paar kleine olifant(jes) bij van een jaar en twee jaar. We kunnen met wat olifanten op de foto en je kunt ze ook gewoon aanraken en aaien etc. Ondanks hun dikke vacht kunnen ze dat prima voelen. Geweldig om zo dicht bij de dieren te zijn die aan de andere kant ook gewoon hun eigen gang gaan. Ze zijn er als ze zin hebben en anders lopen ze ook wel weer weg. We maken een wandeling door het park en zien de dieren lekker hun gang gang en wat kleintjes met elkaar spelen. We sluiten de dag af met nog een voederronde dan is het tijd om weer terug te gaan naar het hostel.

's Avonds heb ik afgesproken met Ilona (die ik tijdens de jungle trek hebt ontmoet). Ze vind mijn plan om naar phi phi te gaan goed klinken en vraagt of ze mee kan reizen. Prima! Ze neemt nog een Italiaanse vrouw mee en samen boeken we een hotel voor Krabi.


Op vrijdag gaan we op de bonnefooi naar het vliegveld in de wetenschap dat er veel binnenlandse vluchten vertrekken naar het zuiden. Ik had verwacht dat de ticketprijzen op het laatst wat zouden dalen mar dat viel nog wel tegen. Toch zijn we aan het eind van de dag 10 euro goedkoper aangekomen in het zuiden dan een boeking via het internet. Hebben we dat ook een keer gedaan; naar het vliegveld gaan en een vlucht boeken. Aangekomen in Krabi vinden de anderen het hotel wat tegenvallen en besluiten we de volgende dag al naar Koh Phi Phi te gaan. 's avonds gaan we nog wel even krabi verkennen want om 12 uur is het groot feest: mijn verjaardag ;). Na een happy birthday, wat shotjes en wat spellejtes vier op de rij in een lokale kroeg bij de night market is het tjd om te slapen.

Op 6 september vertrekken we met z'n drieen naar Koh Phi Phi. Het is een beetje een bewolkte dag. Rond een uur of 11 komen we aan bij de pier en worden we opgewacht door een man van het hotel. Met een kar (voor onze bagage) begeleidt hij ons naar het hotel. Op Phi Phi vind je alleen van deze karren en fietsen en geen openbaar vervoer. De straten zijn smal en ingericht voor toeristen met souvenirsshops en barren. Het doet erg gezellig aan. Relaxte sfeer, tropisch eiland, tijd voor een strand! Nog even een sarong gekocht en dan op weg naar een wit strand met een blauwe zee. Ondanks dat de zon niet zichtbaar is schijnt die hard genoeg achter de wolken. We kleuren lekker bij en maken ons klaar voor de avond.

Ik heb vanavond nog afgesproken met Bas en Michael uit Nijmegen. Zij zitten in een resort op het eiland en hebben ook wel zin in een feestje. Na een lekkere maaltijd en een stukje taart (hoort erbij op de verjaardag) is het tijd om te proosten. Na een lekkere cocktail in het restaurant gaan we op zoek naar het uitgaansleven. We belanden al snel op het strand waar grote strandtenten een dansvloer hebben aangelegd voor de acrobaten en vuurshows. Het wordt een leuke avond op het strand, een goede verjaardag, al vind ik het nog steeds wel gek om dit niet thuis te vieren met allemaal bekenden. Vond het super om alle berichtjes te lezen en even te skypen met de familie op deze dag! Ook leuk dat velen zelfs rekening hadden gehouden met het tijdsverschil.


De volgende dag vertrek ik uit het hotel en neem ik afscheid van Ilona en Rosana. Leuk om even een lekker hotel te hebben op de verjaardag, maar ik verlang ook wel weer naar een hostel en de jonge mensen om me heen. Het regent de hele ochtend en ik breng de tijd door in de dorm met mijn nieuwe kamergenoten. Als het droog is klim ik met Jennifer (kamergenoot) naar het viewpoint van Koh Phi Phi. Bovenop hebben we een fantastisch uitzicht over een groot gedeelte van het eiland. In de avond bezoeken we een barretje met live muziek. De eerste Thai met een goede Engelse uitspraak die ook nog kan zingen. Het wordt een gezellige avond met Jennifer en Bas en Michael die later toevallig voorbij komen lopen.

Op zondag hebben Jennifer en ik een boottocht (longtailboot) geboekt waarbij we allerlei omringende stranden, eiland en snorkelplekken afgaan. We beginnen bij Maya Beach wat bekend is van de film ' the Beach' . Leonardo Dicaprio heeft de plek zo populair gemaakt dat er weinig van te zien is omdat het zwart ziet van de toeristen (lees Chinezen) en aangemeerde boten. We varen hele stukken met de wind door de haren en af en toe een flink spat water in het gezicht. We stoppen even bij Monkey Beach waar de apen het strand beheren en graag wat stukjes watermeloen oppeuzelen die de toeristen meenemen.

Onderweg stoppen we drie keer op heldere plekken waar we goed kunnen snorkelen. Vroeger vond ik dit niet zo heel bijzonder omdat je af en toe een keer een visje voorbij zag komen maar hier is het geweldig om alle verschillende vissen te zien. Alle vormen, kleuren noem maar op komen voorbij. Omdat de gids van vandaag de vissen voert zwemmen ze overal om ons heen. Erg leuk. We eindigen de dag op Bamboo Island. Een eiland zonder bamboe maar wel met een wit strand en blauw. Precies zoals je verwacht (op de bamboe na dan ;) ). Gelukkig regent het vandaag de hele dag niet en is het zelfs een zonnige dag!

's avonds eten Jennifer en ik samen met Bas en Michael in een van de best beoordeelde restaurants van het eiland. Een keer Westers wat op dit toeristische eiland natuurlijk goed te krijgen is. Na twee weken Thais een lekkere afwisseling. 's avonds gaan we nog naar de bar met live-muziek en is het wederom een gezellige avond.

9 september. Dag van de regen. Ik verlaat Koh Phi Phi omdat ik de volgende dag een vlucht heb naar Kuala Lumpur vanaf het vaste land. Ik ben zo natgeregend dat de raincover en een poncho de inhoud van mijn rugzak niet eens droog kunnen houden. Tijd om dit ' tropische' eiland te verlaten, gelukkig wel met een lekker kleurtje ;)
Ik heb ik Krabi in Oa nang een hostel geboekt na alle goede verhalen die ik erover gehoord heb en niets is minder waar. Ik kom aan in een heerlijke grote tuin alles erop en eraan: zwembad, hangmatten, overdekte gemeenschappelijke ruimte en genoeg vermaak (tafeltennistafel etc). Rond etenstijd zijn er veel mensen in het gemeenschappelijke gedeelte en spontaan ontstaan het plan om met zn allen te eten. 9 backackers die solo reizen, 8 nationaliteiten (2 Nederlanders), een hele leuke groep. Iedereen is erg relaxt en het wordt een topavondje. Even eten bij een restaurantje en met een stop bij de plaatselijke supermarkt voor wat drank en versnaperingen zitten we met zn allen in de open ruimte bij het hostel. Jammer dat ik hier nu al weg moet gaan!


De volgende ochtend moet ik half 5 eruit. Ik heb met een taxichauffeur afgesproken die mijn naar het vliegveld brengt. Er zijn nog steeds mensen wakker van de avond ervoor, het is blijkbaar nog heel lang gezellig geweest. Ik klets nog wat en wacht maar op de taxichauffeur. Om half 6 is hij er nog steeds niet en ik bel hem op. Wat blijkt, hij ligt nog in bed. Naar het hostel toerijden en dan naar het vliegveld heeft geen zin meer. Dan mis ik hoogstwaarschijnlijk mijn vlucht (en dan sta ik 500 Baht armer op het vliegveld). Een Zwitserse jongen stelt voor om naar de main road te lopen om een taxi aan te houden maar de taxi's zijn hier niet officieel en ik vind het niet verstandig om op dit tijdstip bij een onbekende man in een auto te stappen. Ik besluit mijn vlucht te missen (wat ik eigenlijk niet heel erg vindt) en dit hostel twee dagen langer te boeken). Ik kruip nog even lekker het bed in. Later in de ochtend wat verbaasde gezichten (je zou toch weg zijn?). Met Phil (Engelsman) en Henk (de andere Nederlander in het bonte gezelschap) hebben we een chilldagje. Lekker in het zwembad, beetje kletsen, balletje gooien en een hapje eten in town. Oja en even naar de wasserette want ik wil kleren die ruiken naar wasmiddel ;).

In de avond blijven we bij het hostel met wat take-out en wordt het weer gezellig met wat nieuwe gasten en een paar van gisteravond. We maken plannen om de volgende dag naar Railey Beach te gaan.

Donderdagochtend, bikini aan, wandelschoenen mee (voor een klim) en de zonnerand in de tas. Een groepje Engelse meiden vind ons plan goed klinken en besluit ook mee te gaan. Met een groep van 9 huren we in de ochtend een longtailbootje en varen naar Railey Beach voor de kust van Krabi. We beginnen daar met een beklimming die moet leiden tot een prachtg uitzicht over de de baaien en een afdaling naar een lagoon. Het begin van de klim ziet er stijl uit, een rotswand met een paar sterke touwen en scherpe rotsen waar je goed op kan staan. All stars aan en omhoog. Na een half uur klimmen zijn we op de top en gaan we op zoek naa het uitzicht. Een kleine wandeling later zijn we bij het eerste punt. Genieten van het uitzicht foto maken en dan is het tijd om aan de andere kant af te dalen. Aan deze kant is het veel natter en modderiger (misschien toch niet het slimste idee om mijn witte all stars aan te doen, maargoed). een tijd dalen later komen we bij het zwaarste gedeelte , drie stukken stijle wand die, zoals we onderweg hebben gehoord van anderen, behoorlijk glad moet zijn. Ik ga er niet vanaf met deze schoenen en haak af (ook omdat ik de laatste dagen al wat mensen heb gezien met schaafwonden van rotsen). Samen met twee anderen gaan we weer terug. De overige vier durven het wel aan en dalen af naar de lagoon, welke erg mooi schijnt te zijn. We klimmen weer omhoog en en dalen aan de voorkant weer het stuk af. Beetje teleurgesteld maar wel voldaan van de klim is het tijd om de modder van de schoenen te wassen (wat niet echt goed lukt) en een duik te nemen in de zee. Een lekker dagje op het strand volgt. Voor de kust ligt nog een enorme rots(formatie). Met een paar zwem ik ernaar toe en vanwege de enorme getijdewisseling kunnen we haast teruglopen. Niet normaal hoever de zee hier terug kan trekken. Na een lekker dagje in de zon nemen we een boot terug en maken we ons op voor een etjentje. Met 8 man (weer wat wisselingen maar nog steeds met Phil en Henk met wie ik de meeste tijd heb doorgebracht) eten bij een leuk restaurantje. 's Avonds hebben we weer een avondje bij het hostel. Na een paar gezelige en relaxte dagen is het ook weer tijd om hier mijn tas in te pakken. Morgen vlieg ik naar Penang (Maleisie).

Hehe, dan eindelijk vanochtend! Om 7 uur wordt ik opgehaald door de taxichauffeur, dit keer wel ;). Ik ga naar het vliegveld waar het behoorlijk lastig blijkt om mijn vlucht te vinden. Niemand kent mijn vliegmaatschappij. Na van het kastje naar de muur te zijn gestuurd vind ik de maatschappij in de andere terminal (niet bij de gate). Bij de incheck-balie wordt ik ontvangen door een stuk of 8 beetje verontwaarde stewardessen. ' Oh inchecken, ja dat kan' . Wil je een plek aan het raam? Ja prima.' Ik snap het allemaal niet helemaal maar dan zegt de vrouw dat ik de eerste passagier ben vandaag. Oke. Wat blijkt: ik ben de eerste passagier die met deze maatschappij de vlucht van Krabi naar Penang gaat maken. En tegelijkertijd ook de enige! Niet helemaal zeker of dat nou zo goed nieuws is wacht ik het rustig af. Ik check nog even de Rabobank app om te kijken of er niet veel meer geld is afgeschreven voor deze privevlucht. Ruim een half miljoen Indonesische Roepie koste het totaal, omgerekend 38 euro en 15 cent. Klein bedrag voor een privevlucht ;). In de gate wordt mijn vliegtuig niet eens geboard maar wordt ik persoonlijk opgehaald en met de shuttlebus naar het vliegtuig gebracht. Even een foto en dan neem ik plaats in mijn stoel aan het raam.
Voor vertrek worden de veiligheidsinstructies altijd uitgevoerd. De eerste keer in lange tijd dat ik heel aandachtig naar de instructies luister want de vrouw kijkt me aan terwijl ze het zwemvest demonstreert en de nooduitgangen aanwijst. Ze roepen dit nog om voor de ' Ladies en Gentlemen' maar het is dus echt alleen die lady in the front row. Heel bizar.

Na een comfortabele vlucht word ik in Penang door twee mannen van de maatschappij het hele vliegveld door begeleid. Bij ' Immigration' geloven ze niet meteen dat ik alleen ben maar mijn ' entourage' kan dit in het Maleisisch toch echt bevestigen. Na een stempel im mijn paspoort wachten ze mij al op met een trolley en mijn bagage (bagagelabel nr. 0000000001). Bij de uitgang vragen ze of ze een taxi moeten regelen maar ik neem gewoon de bus. Na deze privevlucht snel weer met beide benen op de grond in een stopbus met chauffeur die niet echt soepel remt. Een uur later ben ik in hostel (eerste indruk is heel goed). Ik ga de stad zo verkennen, ergens rustig zitten en als ik de reisgids mag geloven: de lekkerste maaltijd eten in heel Maleisie. Dat moet ik dan maar eens gaan proeven.

Ik merk al wel dat het verhaal heel erg lang wordt dus zal de volgende keer wat sneller een bericht plaatsen (als ik een toegang heb tot een PC). En morgen zal ik weer even wat foto's plaatsen bij dit verslag.

Tot snel!!

Reacties

Reacties

pap en mam

Hee Marlie,

wat een belevenissen daar! Je krijgt er een echt vakantiegevoel ervan. Leuk om te lezen over je privé-vlucht! Dat zul je niet gauw meer zo meemaken.
Nog heel veel plezier in Maleisië,
dikke kus van ons

Loes

Nou Marles wat een belevenissen alweer zeg! Die prive-vlucht leek mij echt hilarisch. Gelukkig ben je goed aangekomen ;). Heel veel plezier in Maleisië. Ik blijf je verhalen wel mooi lezen en we appen natuurlijk nog :). Xx

Monique

Hi Marlie,
Wat een leuk verhaal, avontuur genoeg! We blijven het volgen, veel plezier in Maleisië. Groeten van ons

Soesn

Haha, Marlie! Geweldige verhalen en leuke details vertel je!
Kijk uit naar je volgende story.
ENJOY xxx

Soesn

o ja... foto's?? :D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!