Marlie.reismee.nl

Penang, Cameron Highlands, Perhentian Islands en Kula Lumpur

He Allemaal!

Een volgende update vanuit Kuala Lumpur, Maleisie!

Allereerst, in mijn vorige verslag heb ik gezegd dat ik zo spoedig mogelijk foto's zou toevoegen. Door de trage internetverbindingen en het urenlange overzetten van foto's op een usb ben ik hier nog niet aan toegekomen. Zal kijken of ik daar later wel aan toekom ;).

Dan Maleisie! Volgenmsij was ik net aangekomen in Georgetown in mijn vorige verslag dus hier pik ik het weer op. Op de aankomstdag heb ik wat rondgelopen in de stad. Na de sociale dagen vond ik wel even fijn om even rond te kijken in mijn eentje maar je komt zo snel al weer andere reizigers tegen. Ik praat even wat met een Nederlands stel dat ik Maleisie woont en ga naar een Food Market waar je bij verschillende kraampjes eten kunt kopen om deze aan een van de tafeltjes in het midden op te eten. Ik loop wat rond en al snel roept iemand naar mij: He, kun je het vinden?! Blijkbaar zie ik er zo Nederlands uit dat ik zo aangesproken kan worden ;). Ik eet wat met de Nederlandse jongen en ga terug naar mijn hostel.
In mijn dorm ontmoet ik Angela. We hebben allebei bedacht om de volgende dag naar Penang Hill te gaan dus al snel is het plan gemaakt om samen te gaan.

Op zaterdag, na een ontbijtje gaan we op pad. Zoe (Zwitserland) en Aleks (Australie) gaan ook mee naar Penang Hill. Met een bus een een trein, die schuin omhoog loopt) zijn we boven. We genieten even van het uitzicht, eten een hapje en wandelen vervolgens via de weg door de jungle omlaag. De hele tijd stijl omlaag lopen voor een kilometer of 6 (na de wandeling heb ik enig idee wat Koen en Herman ooit hebben gedaan in Frankrijk). Aleks en ik bezoeken de dichtbijzijnde Chinees- Boeddhistische Tempel Kek Lok Si, moet heel bekend zijn maar we zijn nog niet heel erg onder de indruk..

In de avond eten we met z'n vieren en dan is het alweer tijd om de tas weer in te pakken voor de busrit naar de Cameron Highlands de volgende dag.

De volgende dag moet ik vroeg op voor deze busrit. In een klein busje (voor 14 personen) dat overvol is geladen met een groep luidruchtige Belgen is het een benauwd ritje naar Tanah Rata. Aangekomen in de Cameron Higlands drop ik snel mijn tas op de kamer en trek ik de wandelschoenen aan om wat van de dag te maken. De Cameron Highlands staat bekend om de prachtige uitzichten over de Theeplantages in dit hooggebergte. Samen met twee Fransen bezoek ik de meeste zuidelijke plantage (the Cameron Valley) van het dorpje. We beginnen met een kopje thee van de plantage en maken een wandeling tussen de thee struiken/bomen (ze houden de planten zo laag als struiken zodat de kleine Aziaten de thee beter kunnen plukken!). De omgeving is prachtig, we lopen wat rond en maken wat foto's.
Eenmaal terug in het hostel maken we plannen om 's avonds wat te eten en ik boek ene tour voor de volgende dag.

15 september. Om half 9 start de toer naar de grootste en mooiste theeplantage in de omgeving en het Mossy Forrest. We rijden omhoog over smalle weggetjes en komen uit bi de grootste theeplantage van de omgeving (Boh). We krijgen uitleggen over de theestruiken, het plukken en het proces in de fabriek. Vervolgens gaan we omhoog naar de Gunung Brinchang, de hoogste berg van de omgeving. Vanuit de uitkijktoren hebben we een geweldig uitzicht over het hele gebied en gelukkig is het vandaag een heldere dag waardoor we ver kunnen kijken.

Eenmaal weer beneden beginnen we aan een korte trekking door het Mossy Forest, een dichtbegroeid bos en zoals je misschien al kunt raden: de bomen zijn begroeid met mos. De bomen staan allemaal heel dicht op elkaar; het is als een beeld uit een film (Avatar/LOTR). We krijgen uitleg over de verschillende planten, kruiden en specerijen die gebruikt worden voor o.a. geneesmiddelen en het kruiden van het eten. De wandeling zelf over het begroeide plateau van boomstronken is als lopen op een matras, het veert een beetje op en neer. In ieder geval heel anders dan een wandeling in een normaal bos.
We vervolgen onze weg naar de butterfly farm waar vele soorten (kleine en hele grote) rondfladderen. In Brinchang gaan Claudius, Anna en ik onze eigen weg (de tour brengt je weer terug naar het hostel) om een hapje te eten en een van de vele wandelpaden in de omgeving te nemen.

Op dinsdag regel ik wat dingen voor de volgende dagen, zorg ik dat mijn was gedaan wordt en maak ik een wandeling over een pad dat leidt naar een andere berg/uitzichpunt in de omgeving. Het pad gaat bjina alleen maar omhoog en het speciale aan de wandeling is dat je constant loopt over een soort natuurlijke trap van boomwortels. De wortels liggen hier hoog aan de oppervlak en hierdoor onstaan allerlei plateautjes waardoor je als het ware omhoog kan klimmen/lopen. In de avond eet ik met een man of 10 uit de dorm van mijn hostel en bestellen we met een hele groep een ' stoomboot': een hele grote pan met soep waarin je allerlei dingen kan koken (champignons, kip, rundvlees, jellyfish, surimi etc). Erg lekker en een keer weer wat anders .


De volgende dag is weer een reisdagje. Ik ontbijt nog even met twee Nederlandse meiden uit de dorm en ga vervolgens per bus naar Kuala Besut, kustplaats voor de Perhentian Islands. Per boot worden we afgezet op Perhentian Kecil. Dit is het kleine eiland van de twee en wordt vooral bezocht door backpackers. Het eiland kent verschillende accomodaties waarvan de meeste 's nachts over stroom beschikken en waar wram water een uitzondering is. De eerste nacht slaap ik samen met Chris (die ik ontmoet heb ik in de Cameron Highlands) in een dorm, beter gezegd slaapzaal. Er staan 15 stapelbedden waarvan gelukkig nog niet eens de helft is gevuld. Omdat je de meeste accomodaties niet van te voren kunt reserveren was dit voor vandaag de beste optie. We eten nog even een hapje en leren wat anderen kennen die in dezelfde slaapzaal verblijven.

De 18e gaan Chris, Magnus (Zweed, gisteravond onmoet), en ik er op tijd uit om aan de andere kant van het eiland een accomodatie te vinden. We boeken als snel een bungalow met zn drieen in het Senja Bay resort. Klinkt natuurlijk niet als backpacken maar een resort houdt hier niet meer in dan gewoon een kamer met een fan en badkamer. We zitten nu Coral Bay. Met zn drieen boeken we daarna een snorkeltrip voor die dag want we zijn allemaal toe aan een verfrissende duik na het gesleep met de tassen ;). Tijdens de snorkeltrip bezoeken we verschillende snorkelspots en een idyllisch strandje. Bij de eerste spots hebben we veel geluk: we zien allerlei tropische visesn, wat kleine haaien (niet gevaarlijk) en schildpadden van wel meer dan een meter groot. De schildpadden komen om de paar uur naar boven voor een hap lucht en precies als we boven grote schildpad snorkelen komt het beest naar de oppervlakte zwemmen. We zwemmen een stukje mee (LEES: Zwem naast een schildpad van 1 meter groot!!) en dan daalt die weer af naar de bodem. Erg vet om mee te maken! Allerlei camera's mee maar helaas is geen een waterproof dus helaas geen foto's van deze ervaring. Tot slotten nog een heerlijk strandje gepakt waar het zand spierwit is, het water kraakhelder en waar alle vissen om je heen zwemmen (snorkels zijn eigenlijk helemaal niet nodig). Al met al een hele leuke trip! Terug bij het resort liggen we nog even lekker op de strandbedjes en praten nog een tijd over alles wat we al gezien hebben. In de avond doen we het lekker rustig. Hapje eten en potje kaart.

Ook de volgende dag hebben we een chill dagje op het strand. Pap vroeg mij deze dag wat ik ging doen en hierover kon ik heel kort zijn: zwemmen, zonnen en boekje lezen. Coral Bay heeft een geweldig strand. Lekker de zee in, overal visjes om je heen en alles kun je zien (nog steeds niet gewend aan dat heldere water ;) ). Tegen het einde van de middag komen er nog wat bekenden van de slaapzaal van de andere kant gelopen (long beach) om de zonsondergang te bekijken, erg mooie rode ondergang vandaag. We eten met een groepje de bbq aan onze kant en lopen vervolgens naar Long Beach waar 's avonds wat meer te doen is. We bezoeken wat beachbarretjes en wandelen weer terug naar onze bungalow.


Zaterdag huren Chris, Magnus en ik een paar kano's om naar wat andere strandjes op het eiland te peddelen. We beginnen rond een uur of 11 en gaan naar het eerstvolgende strandje. Halverwege vinden we het al zware dan gedacht met de sterke zon en we liggen al snel in het water als we bij het lege strand aankomen. Na een tijdje peddelen we verder naar de volgende die iets dichterbij is. Dit strand heeft grote palmbomen en wat lagere (we denken) papayabomen). Het ziet eruit als een plaatje uit een reisgids (helaas weer geen camera mee want deze kano's zijn zeer primitief en we hebben geen waterdicht tonnetje oid). Ook hier zwemmen we wat rond, spotten verschillende visjes en soorten koraal en luieren een beetje op het strand. In de middag peddelen we het lange stuk naar ons strand terug waar we snel wat gaan eten. De rest van de middag brengen we weer door op het strand. Chris neemt de laatste boot naar het vaste land (Magnus en ik blijven nog een nachtje in de bungalow). In de avond eten we met wat mensen (van de eerste avonden en van ons resort) bij de BBQ op coral bay.

Zondag is mijn laatste dag op het eiland. Om vier uur neem ik de boot dus nog even genieten van het strand, de sfeer en de zon hier! Het zijn een paar mooie dagen geweest op een echt bountyeiland. Alles klopt hier, de witte stranden, blauwe wateren en de relaxtheid waarmee alles er op een eiland als dit aan toe gaat. Grappig is hier dat je bij het bestellen van eten altijd een paar andere opties moet hebben want de meeste dingen zijn er lang niet altijd. Niet dat het ze hier wat uitmaakt. De laatste twee dagen lag de internetverbinding van het hele eiland eruit maar er werden ook niet echt aanstalten gemaakt om dit te repareren (ergens volgende week zou dat wel weer terugkomen). Op het eiland gaat het allemaal zn gangetje ;).

In de avond ga ik met Anna (Ierse) en Adam met de boot naar het vasteland. Met Anna reis ik per nachtbus naar Kuala Lumpur (waar Adam over een paar dagen komt). De nachtbussen zijn erg comfortabel: ruime stoelen, airco etc. Toch slaap ik niet erg veel (net als vroger naar Italie of Frankrijk). Rond 5 uur zijn we al in Kuala Lumpur waar ik een paar uur later bij mijn hostel snel het bed in duik. Ik slaap een paar uurtjes en neem rond luchtijd een frisse douche. Dat voelt een stuk beter. Samen met Alex (kamergenoot) verkennen we wat in de stad en doen een paar aankopen (alex haakt na de tweede shoppingmall af). De winkelcentra zijn hier erg groot en ook niet normaal hoeveel er hier zijn! Elk merk is hier te vinden. Denk aan winkelen in Londen en dan nog minstens 5x zoveel. Ik doe vandaag alle aankopen waar ik naar op zoek ben (riem want de vorige is kwijt, wat verzorgingsproducten etc) want ik heb het hostel samen met Phil geboekt die ik ken uit Krabi. Supertijd gehad daar met Henk en Phil. Henk is al naar huis en Phil en ik hebben toevallig hetzelfde op de planning nu. Als ik weer terg kom bij het hostel is Phil net aangekomen, perfecte timing. We kletsen wat bij, wisselen tips uit, maken plannen voor Kuala Lumpur en gaan nog even op pad. We gaan naar de Menara KL Tower, een van de grootste gebouwen ter wereld. We gaan in dit gebouw naar de hoogste verdieping waar je vanuit een open dek uitzicht hebt over de hele stad waaronder de Petronas Towers. Super al die verlichte gebouwen by night.


De volgende dag staan we op tijd om en bezoeken achtereenvolgens het park van Kuala Lumpur, Bird park, De koloniale wijk (Engelse Historie) en Chinatown. Moe van alle lopen relaxen we wat bij het hostel en eten 's avonds in een shoppingmall waar ze de overheerlijke sushi serveren. Ik ben hier gisteren ook al geweest en niet normaal hoe goedkoop deze lekkerere sushi is. Voor minder dan 5 euro ben je helemaal klaar! Met Phil, onze kamergenoot Alex en Alex die Phil kent uit Krabi (toevallig ook hier) gaan we na het eten naar de petronas towers. Van dichtbij is dit gebouw nog indrukwekkender en 's avonds is het mooi verlicht. Mooiste bezienswaardigheid van KL. We doen nog een drankje in de Irish bar en zitten nog even na in het hostel.


De 24e is weer een regeldagje. In de ochtend gaan Phil en ik naar verschillende busstations voor onze tickets voor de volgende dag. Pas tegen 1 hebben we alles voor elkaar en nemen de monorail naar de Petronas Towers. Hier liggen we even in het park met uitzicht op het gebouw. Weer terug bij het hostel loop ik nog even naar een dichtbijzijnd shoppingcentre waar een havaianas store is. Mijn slippers zijn kapot en een paar aangeschafte neppe gaan niet heel lang mee. In de winkel werken 3 Maleisische jongens waarvan een een paar oranje 'Netherlands slippers' aanheeft. Na wat ouwehoeren en wat passen (de kleuren die ik wil zijn er natuurlijk niet in mijn maat) ga ik voor een paar met een print en na een tijdje krijg ik er een paar gratis bij! Een knaloranje paar omdat ik uit Nederland kom ;). Goed geregeld dacht ik zo, als blondine kom je er in Maleisie soms goed vanaf!

In de avond gaan we weer eten bij het sushi restaurant (3e keer in 3 dagen, maar voorlopig staat zulke lekkere sushi niet meer op het menu en iedereen wil weer!). Samen met Adam die inmiddels is aangekomen hebben we relaxte avond. Aan het eind pak ik alvast mjin tas in voor morgen omdat Adam en ik dan naar Melaka vertrekken. Hierover meer in mijn volgende verslag!

Groetjes en bedankt voor alle reacties.
Leuk om te lezen :)

Reacties

Reacties

Thijs

Leuk je verslag weer te lezen!! Toffe verhalen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!