Marlie.reismee.nl

Melakka en Singapore

He allemaal!


Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een computer tot mijn beschikking.
In mijn laatste verhaal was ik gebleven bij Melakka, inmiddels 2 laden geleden dus tijd voor een update en een snelvlucht door het laatste stukje van Maleisie en Singapore. In mijn volgende verslag zal ik updaten over Indonesie (anders wordt dit verslag weer heel lang ;) ).

In Melakka ben ik twee dagen verbleven samen met Adam die ik in de perhentians heb ontmoet. Bij aankomst in ons hostel krijgen we meteen wat informatie over de stad en de uitnodiging van de eigenaar om die avond, samen met alle andere gasten die meewillen, samen te dineren en een rondje door de stad te fietsen. Daar gaan we meteen op in. Voor die tijd verkennen we nog even de stad en dan met name Chinatown en de oude straat: Jonkers street. We bezoeken wat gallerijen, winkels (vanwege wat regen) en tempels. Melakka is een oude VOC-stad en de Nederlandse invloeden zijn op vele plekken in de stad nog terug te vinden, erg leuk! DIe avond eten we met een man of 8 van het hostel samen met de eigenaar met als afsluiter een fietstochtje door de stad.

De volgende dag huren Adam en ik fietsen en bezoeken we de andere kant van de rivier waar de belangrijkste VOC gebouwen nog steeds overeind staan. Toen de Nederlanders de stad veroverden hebben ze de portugese gebouwen afgebroken. De Engelsen (na de Nederlanders) mochten dit niet doen met de Nederlandse gebouwen. Zij hebben vervolgens alle Nederlandse gebouwen rood geverfd. Tot op de dag van vandaag is de Nederlandse historie hier dus gemakkelijk te herkennen.

In de avond gaan we naar de night market op jonkerstreet, een hele lange straat gevuld met allerlei kraampjes, zowel eten als souvenirs. Hier hangt een goede sfeer, erg leuk hoe iedereen in de avonden de straat opgaat.

De volgende dag is het dan tijd om naar Singapore te gaan. Met onze laatste Ringit kopen we een buskaartje naar Melakka Centraal vanwaar onze bus naar Singapore gaat. Ongeveer vier uur later en 2 stempels rijker staan we ergens in Singapore. Adam en ik gaan op zoek naar het dichtsbijzijnde metrostation naar onze hostels en daar scheiden onze wegen. Ik heb namelijk hetzelfde hostel geboekt als drie Duitse jongens die ik ken uit Krabi en Kuala Lumpur. Ze zijn bij aankomst nog ergens anders in de stad dus ik begin de middag met een rondje Little India. Deze wijk is in tegenstelling tot de rest van Singapore erg rumoering en kleurrijk. Terug bij het hostel maak ik me snel klaar voor die avond want ik spreek met Benedict, Philip en Alex af bij het Marina Bay Sands gebouw (die met dat schip en die palmbomen).
Met de Metro ga ik naar het Marina Bay Sands, helemaal op hoog naar de rooftopbar waar ik Philip en Benedict tref! Alex wacht beneden (hij dacht dat het duur was om omhoog te gaan, maar omhoog is gratis (de drank daarentegen....). Na een tijd te genieten van het uitzicht op het water en de skyline van Singapore gaan we weer naar beneden. Samen met Alex gaan we naar de dichtbijzijnde foodcourt. Singapore is in verhouding tot de andere aziatische landen duur maar het eten in de foodcourts is vergelijkbaar met de andere landen. Voor een paar singapore dollar kun je bij allerlei kraampjes een maaltijd kopen. In het midden staan allemaal tafels waar je vervolgens kunt eten. Met een drankje sluiten we de avond af bij het water met uitzicht op de lasershow van Marina Bay Sands.

De volgende dag, zondag 28 september, gaat Benedict in de ochtend weg naar Thailand. Met Philip doe ik een tour via een app die ons langs alle koloniale gebouwen van Singapore leidt. In deze stad waar alle gebouwen nieuw en modern lijken is het wel grappig om ook wat historische gebouwen te zien. In de middag gaan we samen met Alex naar de Botanic gardens buiten het centrum. In dit park is alles strak, schoon en groen (ondanks alle droogte).We gaan ook de national orchid garden waar tienduizenden verschillende soorten orchideeen staan waaronder zeer bijzondere soorten. Terug bij het Metrostation zijn we allemaal toe aan een koud drankje in deze warme stad (zeer hoge luchtvochtigheid ook). We kopen een koude cola maar waren even vergeten dat we die niet op mogen drinken. In Singgapore is het verboden om op metrostations of in de metro te drinken, te eten, te roken etc. Overal staan boetes op. Het is zelfs verboden om een bepaald soort fruit, durian, bij je te hebben in de metro vanwege de stank.Alle verboden en torenhoge boetes in Singapore zorgen er wel voor dat de stad heel schoon is. Schoner dan waar te wereld waarschijnlijk. Oja en kauwgom is ook verboden in de stad! Je schijnt het zelfs niet bij je te mogen hebben wanneer je het land inkomt en het is niet te koop in Singapore. Tot slot hangen er overal, echt overal, camera's. Het schijnt dat de criminaliteit in Singapore heel laag is.

In de avond nemen Alex en ik ook afscheid van Philip die terugvliegt naar Duitsland. Toen waren er nog twee ;) We eten wat in de buurt, regelen even wat dingen voor de volgende dagen en pakken onze tas in. De volgende dag vertrekken Alex en ik naar een ander hostel, op een betere locatie t.o.v. metro en bezienswaardigheden. We gaan deze dag naar een shoppingmall en in de middag naar Sentosa, een aangelegd eiland. Door het winkelcentrum loopt een waterkanaal waar je met de boot doorheen kan gondelen, gewoon omdat het kan. In de meeste dingen gaat deze stad een stap verder dan normaal dus zulke extravange dingen zijn hier zeker niet misplaatst.
Het eiland Sentosa is ook een grote speeltuin, met allerlei attracties zoals Universal studios, golfbanen en een onderwaterwereld kan iedereen zich hier vermaken. Alex en ik bezoeken het strand dat hier volledig kunstmatig is aangelegd. We liggen in een baaitje met allerlei kleine eilandjes ervoor. Daarachter liggen honderden enorme containerschepen/tankers die hier heel lang liggen te wachten omdat ze of toestemming moeten krijgen om de haven in te mogen, of geen werk hebben op dit moment.

Die avond gaan we naar de lichtshow bij de Supertrees, Nagebouwde bomen in de tuinen bij het Marina Bay Sands gebouw. De 'bomen' van soms wel 50 meter zijn hypermodern en kunnen zelfs processen van normale bomen nabooten zoals het absorberen van water en fotosynthese (vraag me niet hoe). Twee keer in de avond is er een geweldige lichtshow met muziek en kleuren, erg mooi om te zien en een prachtige omgeving. Na de voorstelling gaan we naar een foodcourt in het financiele district en weer terug naar het hostel.

Next day, de 30e, gaan Alex en ik in de ochtend nog een keer naar Gardens by the bay. Dit keer bij daglicht. In deze botanische tuin achter het Marinay bay sands, hotel staan de Supertrees. We bekijken ze nog een keer en wandelen rond in de tuinen totdat we allebei toe zijn aan airco ;). Het is vandaag heel warm dus wel duiken een winkelcentrum in. Vanaf hier gaan we richting Chinatown waar we luchen en een rondje door de wijk doen. Net als little India waan je je even niet meer in Singapore. Alle straten hangen vol met lichtjes, er zijn schattige kleurrijke gebouwen met grote kozijnen en sierlijke tempels. Ook zijn hier allerlei kraampjes op straat met eten en souvenirs. Aan het eind van de middag terug naar het hostel. Alex gaat vanavond vliegen (ik ga de violgende ochtend naar Indonesie) dus we pakken onze tassen vast in en dan is het alweer tijd voor een volgende afscheid. Ik ga op mijn laatste avond in Singapore nog een keer naar de lichtshow bij de Supertrees en naar de laserhow bij Marina Bay Sands. Met name de eerste vind ik zo mooi dat ik er graag nog een keer naartoe ga.


Mijn dagen in Singapore zijn goed bevallen, het was erg leuk om samen te reizen met reizigers die ik eerder heb ontmoet en de stad was een leuke afwisseling van het echte Azie. De cultuur die hier heerst is het beste te omschrijven als ' work hard, play hard' , in alle opzichten anders dan de landen tot nu toe maar ze hebben er wat moois van gemaakt hier. Leuk om een aantal dagen te zien.

Na Singapore is het tijd voor Indonesie waar ik inmiddels al even ben ;). Ik zal in een volgende verslag een update geven over Java en Bali. Dan zal ik ook weer even wat foto's oploaden!

Tot snel!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!